|
Mūžs dzīvots
ar tautas ienaidnieka birku
Laimonis KOPS, politiski represētais,
inženierzinātņu doktors
Pagājušā
gada 18. novembrī sanācām Okupācijas muzeja telpās. Uz šo saietu
ieradās kopēja likteņa cilvēki, kas spējuši pārvarēt pārciesto
pazemojumu, diskrimināciju, saglabājot veselīgu dzīves uztveri, un
iekļauties brīvās Latvijas sabiedriskajā dzīvē.
Diemžēl telpu trūkuma
dēļ liela daļa represēto bija spiesti atteikties no līdzdalības un
atgriezties mājās. Aura, kas valdīja pārpildītajā telpā, bija atšķirīga
no citiem mūslaiku saietiem. Bija it kā aizmirsti uz laiku visi pārdzīvotie
pazemojumi, represijas, nodevība no līdzcilvēku puses. Izjutām
prieku, ka esam kopā. Biedri, kam lemts nebija mirt.
«Mēs mācījāmies
Sibīrijā»
Katrs
saieta dalībnieks bija atnācis ar savu dramatisku, pat traģisku pagātnes
pārdzīvojumu pūru. Iegūt izglītību Sibīrijā represētajiem - tas
bija izaicinājums!
Lai nonāktu augstskolas koridoros, bija jāuzņemas
liels risks. Aizbraucot uz mācību iestādi bez attiecīgi noformētiem
dokumentiem, ko ne vienmēr deva čeka vai nometinājuma administrācija,
cilvēks varēja tikt sodīts ar 20 gadiem katorgas darba nometnēs.
Tiklīdz man pienāca pilngadība, tiku brīdināts arī es, ko apliecināju
ar parakstu. Paldies Dievam, risks attaisnojās.
Mūsu likteņi bija atkarīgi no katra padomju ierēdņa
un čekas darbinieku labvēlības un rakstura iezīmēm. Neviens represētais
latviešu jaunietis bez viltības, riska un likteņa sakritības Sibīrijā
pie izglītības netika. Iegūtā izglītība, kas tika sasniegta svešā
valodā, pārvarot pilnīgu beztiesiskumu un nabadzības slieksni, turklāt
esot baltās vārnas lomā un ar tautas ienaidnieka birku, tagad, pat
mums, represētajiem, ir izbrīna vērta.
Par spīti necilvēciskajiem apstākļiem, ko vajadzēja
pārvarēt, liela daļa augstskolas beidza ar izcilību. Tas liecina, ka
mūsu tautas indivīdu prāts, ja nav nodarbināts ar intrigām un nenovīdību,
ekstremālos apstākļos spēj paveikt neiespējamo.
Mūsu vidū ir pasaulslaveni zinātnieki, talantīgi
speciālisti, rakstnieki, taču ne visi atgriezās Latvijā. Viņi, pēc
pašreizējiem kritērijiem, kad skati vērsti uz bagātajiem Rietumiem,
netiek uzskatīti par cienīgiem nostāties blakus «latviešiem pasaulē».
Atgriešanās Latvijā pretēji tā saucamajiem
trimdas latviešiem no Rietumiem mums notika klusi, nemanāmi,
izvairoties no sabiedrības uzmanības, jo valsts politiskā attieksme
pret represētajiem pamatvilcienos bija pat nelabvēlīga.
Kad varas institūcijas atļāva represētajiem
atgriezties Latvijā, izdarīt to bija problemātiski, jo tautas
ienaidnieka birka saglabājās. Visiem pazīstamais Mavriks Vulfsons
1969./1970. gadā uzstājās ar lekciju mūsu organizācijā. Šajā
lekcijā viņš uzsvēra, ka tā bija viena no lielākajām kļūdām,
ka represētajiem atļāva atgriezties Latvijā, jo viņi - represētie
savā veidā destabilizēja sabiedrību un ekonomiku. Šķiet, ka arī
šodien, mēs, represētie, tāpat kā 1960., 1970.gadā neesam šai
sabiedrībai vēlami, jo pat augsti stāvoši politiķi pauž domu, ka
nav ko kavēties vēstures līkločos, jāskatās uz priekšu, un Okupācijas
muzejam arī nav vietas pilsētas sirdī.
Okupācijas gadi
Traģisko likteņu notikumi aiziet pagātnē.
Tiek meklēti un arī atrodas jauni varoņi un apšaubāmi pašslavināti
varoņdarbi. Cilvēki, kuri savu varoņdarbu veica Latvijas vai latviešu
tautas labā pirms otrās atmodas, bieži tiek noklusēti vai arī
noniecināti, izmantojot to, ka it kā trūkst informācijas, tai pašā
laikā apejot vai pat izvairoties no to daudzo liecinieku liecībām,
kas ir dzīvi. Tiek sniegti izkropļoti priekšstati par pēckara
politiskajiem un represiju notikumiem. Par baismo, viennozīmīgo pakļaušanos
padomijas sistēmai, ko panāca ar valsts represijas aparāta palīdzību
un nemitīgu teroru pret cilvēkiem, ir jāzina.
Komunistiskais terors
Tā apstākļos tika radīta sistēma, kuras
pienākums bija nevis atsegt, bet gan ar visnecilvēcīgākajiem paņēmieniem
izspiest atzīšanos no apcietinātajiem tautas nodevējiem. Pratināmos,
no kuriem bija jāiegūst atzīšanās, nenosēdināja krēslā, nedz arī
lika stāvēt kājās. Kā tas ir pierādāms ar lieciniekiem, pratināmo
dažkārt pakāra aiz kājām gaisā, ievietoja mucā ar aukstu ūdeni
vai vienkārši atpūtas vietā lika viņam gulties uz grīdas, lai tad,
aiz kājām un rokām sviežot gaisā, pavērotu, vai viņš spēj kā
kaķis gaisā apgriezties un nokrist uz ķepām. Pratināšana, kas vairāk
atgādināja spīdzināšanu, parasti notika naktīs. Apcietinātos pārvietojot
pa etapu (pats biju liecinieks), tos pieķēdēja pie vilciena vagonu
atklātās platformas grīdām.
Mātes ģimenē, kurā bija četri brāļi un divas māsas,
gaišās nākotnes vārdā tikai viena māsa paguva pirms nāves
atgriezties Latvijā, kur arī tika apglabāta. Pateicoties ģimenei,
kurā esmu dzimis, jau no bērnības padomijas laikā mani pieskaitīja
pie tautas ienaidniekiem un ar tādu birku nemitīgas čekas uzraudzībā
nodzīvoju 50 gadus.
90. gadu sākumā
Kad mainījās politiskā situācija Latvijā,
varas koridoros maz kas mainījies. Pie varas palika liela daļa no
tiem, kuri savu uzticības zvērestu bija publiskojuši Leņina karogam.
Atmodas gados, lai nezaudētu laiku un izdevību, tie bez pūlēm ieņēma
savu iepriekš iedalītu vietu valdošās elites koridoros, saglabājot
vecos bezkontakta sakarus, uzticības personas, šifrētās satikšanās
vietas utt. Kamēr vieni jūsmoja kopā ar Tautas fronti, otri veikli
pieņēma likumus, palika pie varas un veicināja savējo ielikšanu
vietās, kur pie siles var daudzi pabaroties.
Izvirzīja priekšstāvi, ko nosauca par lokomotīvi,
izgatavoja viņa bildi, ko pakāra pie sienas un sāka to slavināt, un
tauta to arī pieņēma. Pašslavināšanās garā no šīs komandas nāca
četri Ministru prezidenti, kurus Sirdsapziņas parlamentā raksturoja
visnegatīvāk. Skumji, ka šo vīru paspārnē pie varas nāca ne viens
vien bijušais čekas darbinieks, bijušais marksisma ideju paudējs
vai, kā uzzinām no preses, varbūtējs pedofils un ekonomiskos
noziegumos aizdomās turamais.
Dzīvojot patiesības
paspārnē
Žēl, ka par pusgadsimta pazemojumiem mēs
protam tikai stāvēt maliņā un klusībā noraudzīties. Tā laika pārdzīvoto
traģismu cietušie ne vienmēr atceras ar šausmām. Traģiskuma
faktisko novērtējumu izjutām tad, kad, kavējoties atmiņās, bērniem,
klausoties vecāku un vecvecāku dzīvesstāstus, mirdz acis, bet vecāka
gadagājuma cilvēki slepus noslauka pa asarai. Jauniešiem, kuri okupācijas
varas notikumu detaļas dzird pirmo reizi, izveidojas savs viedoklis par
vēsturiskajiem notikumiem, nostiprinās apziņā patriotiskās jūtas,
viņi sāk ticēt savas tautas varoņiem. Tas palīdz izprast tautas
simbolus, saprast, kāpēc šodien karogs ir pusmastā.
Laikmetīgajā jaunatnes sabiedrībā nenotiek vēstures
faktu iztirzāšana un nenotiek domu virzība un izpratne par okupācijas
laika notikumiem. Pašreiz tiek pausts viedoklis, ka pagātnes atmiņai
ir it kā noteikts laika posms, pēc kura cilvēkiem kavēties pie savu
tēvu un vectēvu traģiskajiem likteņiem ir nepiedienīgi, celt
laikmetīgajā gaismā vēstures mācību ir vecmodīgi.
Laiks rit. Veidojas jauna paaudze ar jaunu domāšanas
veidu - tā ir mūsu nākotne, kura nepievils šo valsti. Par to esmu pārliecināts,
un to apstiprina gados jauno ministru iesaistīšana valdībā un viņu
atzīstamā darbība. Bet šodien skolām un mācību grāmatām jāmāca
patiesa vēsture un jāaudzina patriotiskās jūtas - lepnums par
Latvijas valsti. Vēsture jāzina, lai veidotu nākotni, lai nebūtu jāpārdzīvo
tas, kas mūsu paaudzei.
Es nekad nepiekritīšu uzskatam, ka laiks ir pagājis
un tāpēc kavēties atmiņās ir vecmodīgi. Tas ir mankurtisms, tā ir
tautas atmiņas zaudēšana.
© Neatkarīgā
Rīta Avīze 2000
|