|
Ne represijas, bet genocids tas bija!
Turpat divus mēnešus šopavasar Latvijā uzturējās 78
gadus vecā pensionāre Hilda Smekis no Kanādas, vācot izsūtīto tautiešu
atmiņu stāstus par sāpju ceļos piedzīvoto. Pirms atceļā došanās
viņa «Ogres Vēstīm» pastāstīja par gūtajiem iespaidiem. |

Kanādas latviete Hilda Smekis šopavasar Latvijā savākusi simtiem
atbilžu uz sava zinātniskā pētījuma anketu par izsūtīto tautiešu sāpju
ceļiem.
|
Projekts «Sāpju ceļi»
Esmu studējusi angļu literatūru, mācījusies profesionāli rakstīt. Pēc
tam ieguvu bakalaura grādu antropoloģijā un sāku pētīt genocīdu, jo
mani satrieca šausmīgie notikumi nelielajā Āfrikas valstī Ruandā
tādi skaitļi kā tur nekad nav minēti. Tad atklāju, ka arī mūsu
tauta ir genocīda upuris šim formulējumam tā atbilstam pēc visiem
pieciem Apvienoto nāciju organizācijas 1948.gada 9.decembra lēmuma
punktiem! Šis fakts ir jāizceļ!
Pirmām kārtām esam šauti, tas ir, iznīcināti. Taču tas nav vienīgais!
Ir radīti apstākļi, kas traumē tieši tāda ir izvešana, kad naktī
iebrūk mājās, rauj ārā no gultas, apcietina. Apstākļi, kad visādi
pazemo, pratina, liek izģērbties kailam. Apstākļi, kad nav iespēju
izdzīvot un tāpēc jāmirst. Tāpat tautai atņemtā iespēja radīt pēcnācējus
jo kā gan tas iespējams, ja vīriešus atšķir no sievietēm? Tā
tas bija 1941.gadā, un tas ir genocīds. Un kaut arī tauta nebūtu atšķirta
kā 1949.gadā, bet bija šausmīgs bads kad palika māte viena pati
un krita, tad bērni palika bez apgādības, viņus ievirzīja svešā vidē,
un viņi bieži vairs pat nezināja, kāds ir viņu vārds. Tas viss
Apvienoto nāciju izpratnē ir genocīds.
Tā radās iecere par «Sāpju ceļiem». Šis zinātniskais pētījums ir
mans personiskais projekts, es pati to sponsorēju, pati vācu materiālus.
Sāku pirms gada, aprīlī: izveidoju aptaujas formu, atsūtīju to uz
dzimteni, domāju nu man skaisti sāks nākt atbildes. Intervēšu
cilvēkus, un viss ies kā pa diedziņu. Nekā! Taču manai aptaujai bija
ļoti lēns sākums, uz to atsaucās labi ja viens no desmita. Tikai īsi
pirms došanās uz Latviju sāku saņemt vēstules.
Iegūto informāciju pārrakstīšu un tulkošu rakstīšu visu pirmajā
personā, angliski šādus dzīvesstāstus sauc par «life history». Mana
antropoloģijas profesore šo stāstījumu apstrādās no zinātniskās
puses. Katram mācību spēkam ir vajadzīgas publikācijas, un viņa šādam
mērķim izmantos to, ko būšu uzrakstījusi. Ja būs iespējams, tad mūsu
universitāte varbūt šo kopdarbu iespiedīs.
Esmu apskāvusi Latviju
Atbraukusi saistījos ar tiem, kuri man bija atbildējuši. Sabiju Latvijā
septiņas nedēļas, šis laiks ir daudz par īsu. Cilvēki brīnišķīgi!
Kanādā visi man jautāja, kā es tur pārvietošos. Domāju, ka rentēšu
mašīnu, bet kur nu tas bija pārāk dārgi. Lai tiktu no viena
punkta uz otru, izmantoju autobusus, biļetes lētas tikai par dažiem
latiem. Mani sagaidīja cilvēki, un viss noritēja ļoti vienkārši,
sirsnīgi. Mani pazina jau izkāpjot, mēs tūlīt pat apskāvāmies. Var
teikt, esmu apskāvusi visu Latviju. Tā tas bija Jelgavā, Ventspilī,
Liepājā, Talsos, Siguldā, Valmierā, Valkā, Smiltenē, Alūksnē, Jēkabpilī,
Rēzeknē un daudz kur citur.
Ļoti patika Ogre. Cilvēki jau visur bija ieinteresēti, bet te īpaši
pretimnākoši un mīļi. Ļoti sirsnīgs, simpātisks ir Ogres represēto
priekšnieks Ivars Kaļķis varbūt par daudz maigs savā būtībā,
taču tur kopā Ogres ļaudis. Kanādā pensionāri vairs neiet ne dziedāt,
ne dejot, skatās tikai televīziju. Bērni no viņiem ir aizgājuši, dzīvo
savu dzīvi, jo vecāki nav jāuztur, pensijas ir labas un bez šaubām arī
kaut kas iekrāts. Taču šeit ne vien pati pilsēta ir skaista, bet arī
vecie ļaudis ir aktīvi, dzied, dejo. Nemaz nezinu, kā būtu varējusi
paveikt visu iecerēto, ja nebijis ogrēnietes Anniņas Kudeiko. Gan viņa,
gan viņas dēls tik daudz man palīdzēja: sūtīja vēstules, rakstīja
ar datoru. No manas puses Anniņai vajag dot vienu zvaigznīti! Tagad manā
rīcībā ir simtiem aizpildītu aptaujas ankešu.
Karogi plīvo, skolnieku nav....
Angliski «repress» nozīmē nolikt gar maliņu, nolikt nost. Apzīmējums
«represētais» attiecībā uz tiem, kas tika izvesti, ir par vāju
pakļaut represijām nozīmē, ja atstādina no darba un jūs nevarat darīt,
ko gribat, bet jāiet, piemēram, slaukt govis.
Biju iedomājusies, ka brīvajā Latvijā 14.jūnija un 25.marta genocīda
dienas ir atzītas kā valsts sēru dienas, kad karogi plīvo pusmastā un
skolnieki liek ziedus pie piemiņu akmeņiem. Karogi plīvo, bet skolnieku
nav. Un es nevaru saprast kāpēc...
Ar projektu «Sāpju ceļi» gribu radīt priekšstatu par bijušajiem
noziegumiem, kuri grimst arvien dziļākā un dziļākā aizmirstībā.
Mirst gan čekisti, gan viņu upuri, notikušais tiek aizmirsts. Latvijā
ir vairākas paaudzes. Mana paaudze, tās bērnu un mazbērnu paaudze,
starp tām ir lielas atšķirības, tās nesastrādājas visas kopā...
Tie vecie, kas tur bijuši, kaut ko zina par tiem laikiem, kad sievietes
šausmīgi smagus darbus strādāja. Bet bērni runā citādi mums jau
tik traki nebija. Jā, jo vecāki strādāja un visu sagādāja. Tikām
tie, kas tur nav bijuši, nekā negrib zināt. Cietums tomēr saistās ar
kaut ko briesmīgu, ar kādu noziegumu.
Pāris vārdi par sevi
Es esmu no Ērgļiem, 1944. gada 19.augustā krievu tanki nāca virsū,
nokļuvām ielenkumā, no kura izdevās izbēgt. Laimējās, ka mūs neķēra
bumbošana, jo daudzus nosita bumbas. Tagad dzīvoju Kanādā, mazā pilsētiņā
pie lielajiem ezeriem. Man ir meita un trīs bērni, taču viņa dzīvo 2
tūkstošus kilometru no manis, mēs Kanādā «kustamies līdzi» darbam.
Es gan vairāk nekur nepārcelšos, jo dzīvoju vietā, kur ir mana vīra
kaps, nu jau astoņi gadi, kā viņš miris.
Nelietoju nekādus medikamentus, ēdu visvienkāršāko, bet taukiem, bez
cukura, nepiegriežu vērību savām iegribām. Ieturos rītos un dienā,
bet vakaros ne. Jo vecāki paliekam, jo mazāk vajag ēst. Varbūt tas man
palīdz nav liekā svara, un jūtos mundra.
Pirmo reiz iebraucu Latvijā tūlīt pēc 1991.gada apvērsuma, uz
18.novembri. Biju pārsteigta, ka logos nedega svecītes, gandrīz nekas
nenotika un tauta bija sašutusi par to, ka nav vairs tas un tas... Tagad
Latvijā daudzi nezina par represijām. Par to ir informēta vecākā
paaudze, bet tai Rietumu skatījumā vairs «nav teikšanas».
Cilvēki joprojām baidās
Gandrīz visiem vēl ir bailes. Viens vīrietis saka: « Es ar jums parunāšu,
bet manu vārdu nē! Visiem jau stāsti ir vienādi.» Es saku: «Bet
man ir vajadzīga jūsu adrese.» Viņš atsaka: «Nē, mana sieva negrib.
Viņai ļoti bail, kas notiks, ja tie nāks atpakaļ. Atradīs mūs atkal.»
Aizbraucu uz Rēzekni, tur politiski represēto organizācijas sekretāre
tobrīd aizbraukusi uz Rīgu, palikušie vīri tādi gausi viņi esot
aizpildījusi manu anketu un nodevuši sekretārei, un viņa sakās esam
šīs anketas nosūtījusi manam palīgam Jelgavā, taču, izrādās,
nevienam nekas nav sūtīts, viss guļ viņas atvilktnē! Savulaik apprecējusies
ar čekistu to vīri uzzinājuši, bērēs būdami, kad tas nomiris.
Tikām sieva ir sekretāre un joprojām no bailēm «uz kaut ko» strādā.
Drausmīgi no kaut kā baidās. Cita sieviete viņai bija teikusi ko
ar tu tādiem svešiem cilvēkiem no Rietumiem runā, tu taču viņus
nepazīsti.
Tikai viens pāris no Valkas atzinās, ka nu nav jābaidās, var dzīvot,
ir pensija, bet nu klāt citas problēmas veselība.
Ir atrasts no godīguma
Cilvēki Latvijā satraucas, ka kāds ir bagāts. Ir ietrenēti būt negodīgi,
jo godīgi dzīvot nav bijis iespējams... Kā tu vari dzīvot godīgi pie
negodīgas valdības? Viena roka mazgā otru savulaik bija vajadzīga
pazīšanās, lai nopirktu sviestu, gaļu. Ja visus tos labumus gribēja,
ar godu nevarēja, bet labumus jau katrs grib.
Arī tagad, piemēram, ceļu policists. Viņš jau neaptur mani un citus tāpēc,
lai darītu kādu labumu satiksmei, un tāpēc, ka brauc par ātru vai kā
citādi. Viņš vienkārši stāv uz ceļa un laupa! Un cilvēki saka tā:
«Viņam ir ģimene, un ar nopelnīto naudu viņš taču nevar dzīvot.»
Bet tāpēc nevar arī apturēt cilvēkus! Ja aptur, tad lai raksta visu
pilnībā un iesniedz, lai viss ir legāli! Taču tad pats arī nedabūs
to pusi, ko savāc. Tagad ir brīvība, un nav nekādas kontroles.
Nedzīvo jau no maizes vien
Gara aktivitātes ziņā tagad varbūt ir tas sliktākais laiks. Cilvēki
vairumā domā: «Kā es tikšu tur, kur tas bagātais?» Taču nedzīvojam
jau no maizes vien! To trimdā pierādīja mūsu bijušie leģionāri. Viņiem
maizes, ēdamā un dzeramā bija par daudz. Taču viņi paši pirmie mira.
Cilvēki aizgāja uz nervu slimnīcām tu esi viens pats atšķirts
svešumā kā gliemezis čaulā, to bija grūti panest.
Un kā tagad var nievāt leģionārus! Nacistu okupantiem viņi uzstādīja
ultimātu: no Latvijas neizvest jaunekļus. Bēgļiem viņi turēja vaļā
ceļus, lai izbēgtu no genocīda. ASV prezidents Džons Kenedijs savulaik
teica: «Neprasīsim, ko mūsu dzimtā zeme mums dos, prasīsim, ko mēs
dosim savai dzimtajai zemei.» Mūsu leģionāri atdeva visu. Cerēdami uz
Rietumu palīdzību, turēja Kurzemes cietoksni līdz pēdējai stundai,
kaut Rietumi visus bija norakstījuši verdzībai.
Pusgadsimtu vēlāk tauta nostājās uz barikādēm pretī ieroču
stobriem, un ar to atvēra Rietumu cilvēkam skatu uz Baltiju, Latviju. Mēs
zinām, ka vienotām valstīm ir spēks. Arī Rietumu brīvajās zemēs
nekas nav iegūts bez cīņas, sākot ar sieviešu balss tiesībām līdz
pat vecuma pabalstiem. Un, lai noturētu to, kas ir iegūts, cīņa turpinās.
Vienmēr turpināsies. Arī Rietumos. Tikai caur cīņu Latvija atgūs
savu. Vai arī tauta pazudīs subkultūru miglā. Nākotne ir jaunā
paaudze lolojama, sargājama, vadāma pa gaismas ceļiem. Bez
jaunatnes nevienai tautai nākotnes nav.
Mēs neprotam brīvību izmantot, pielaižam daudz kļūdu. Bieži pat
jautā, ko mums tā brīvība dod. Lietosim nevis ieročus, bet vārdus kā
ieročus. Mums ir dota šī iespēja, bet šādu «munīciju» neprotam
izmantot. Kam vien to neesmu teikusi, man atbild: «Mums jau neklausa. Uz
mums neklausās.» Ir jāizveido vārdu spēks! Pa vienām durvīm mūs
izdzen, iesim pa otrām!
Sovjietu noziegumi strauji grimst pagātnē. «Visu nakti mani pratināja,
sista, viss jau kļuva kā miglā, kura virpuļoja ap sitēja galvu.
Neizturēju, no visa spēka situ ņirdzīgajā vieplī. Čekists pārsteigumā
atleca, migla pazuda, un kā par brīnumu neviens mani vairāk nesita.»
Apvienojušies bijušie genocīda upuri var būt dzelonis pasaules
sirdsapziņā, var būt vienības simbols latviešu tautā. Jaunākajiem
no viņiem, Sibīrijas bērniem, vēl nav pat 60 gadu. Vēl daudz viņi
var dot Latvijai no savas trimdas pieredzes un dzimtenes mīlestības!
Hilda Smekis,
stāstījumu pierakstīja Irisa Ošiņa
Ogres
Vēstis, 13. jūn. 2006
Irisas Ošiņas foto |
Hildas
Smeķis projekta "Sāpju Ceļš" aptaujas lapa
|