|
Kolhozu pavasara skartie
Silvija Veckalne
"Līdz 1949. gada 25. martam
kolhozos relatīvi labprātīgi bija iestājušies 10% Latvijas saimniecību,
taču trīs mēnešus pēc deportācijām jau 80%," - tā šo
represiju rezultātu raksturo Vēstures institūta Padomju un nacistiskā
režīma pētniecības nodaļas asistents Arturs Žvinklis.
Mūslaiku likumdevējs deportācijas traktējis kā noziegumu pret cilvēci,
bet vēsturnieks Arturs Žvinklis arī atgādina, ka nedēļu pēc turīgāko
zemnieku traģēdijas laikrakstā "Literatūra un Māksla"
nodrukāts patētisks dzejolis, slavinot kolhoziem atnākušo pavasari.
Sacerējuma autoru Arturs Žvinklis gan liedzas atklāt: "Es
respektēju cilvēka piemiņu, jo ne jau viss, ko viņš rakstīja, bija
slikts."
Rīdziniekus 25. marta deportācija skāra mazāk nekā pirmā, kad
1941. gada 14. jūnijā uz Sibīriju izveda bijušos valsts darbiniekus,
policistus, aizsargu organizāciju vadītājus, lielos namīpašniekus
un viņu ģimenes. Otrais masveida represiju vilnis vēlās pāri
laukiem, taču Valsts arhīvā ir ziņojums Latvijas kompartijas centrālkomitejas
sekretāriem, ka "Rīgas iedzīvotāju vidū pastiprinās pārrunas
par naktī no 24. uz 25. martu veiktajiem pasākumiem. Fabrikās,
veikalos, rūpnīcās, tirgū runā par notikušo faktu. Provokatoriskas
baumas bijušas izplatītas rūpnīcā VEF."
"Ko nozīmē provokatoriskas?" pārjautā vēsturnieks un tūlīt
arī atbild, ka tā tolaik tika saukta patiesība.
Patlaban Latvijas Valsts arhīvā tiek gatavots precīzs 1949. gada 25.
martā deportēto saraksts, bet PSRS Ministru padomē tā paša gada 29.
janvārī pieņemtais kontrolskaitlis visām trim Baltijas republikām
bija 29 000 ģimeņu. Latvijas PSR Ministru padome savukārt nolēma, ka
vajadzētu "izsūtīt uz attālākām Padomju Savienības vietām
speciālā nometinājumā 10 000 kulaku ģimeņu". Konkretizēt, ko
izsūtīt, tika uzdots apriņķu izpildkomitejām, ņemot vērā 1939.
gada lauksaimniecības skaitīšanas datus, pastiprinātu uzmanību
veltot tiem saimniekiem, kuri izmantojuši algotu darbaspēku. Taču
nereti gadījās, ka ņēma ciet arī tos, kuri patrāpījās pa rokai.
Vēstures pētniekam Arturam Žvinklim ir pamats secinājumam: "Atšķirīgi
ir represīvo orgānu rokraksti. Nacistiskajā Vācijā bija izstrādāts
līdz perfekcijai, kas represējams, taču komunistu darbību ietekmēja
krieviem raksturīgais - ak, ja nav, nav, lai paliek! Ņems citu! Taču
otrās deportācijas pamatuzdevums tika izpildīts cilvēkus iebaidīja,
lai panāktu masveida kolektivizāciju."
Taču īstas pārliecības par kolektīvās saimniekošanas uzvaras gājienu
Latvijā nebija pat kompartijas centrālkomitejai un tās toreizējam 1.
sekretāram Jānim Kalnbērziņam. Par to liecina ieprotokolētā viņa
runa 1955. gada slepenajā sēdē, kurā izskatīja izsūtīto sūdzības
un prasīšanos atpakaļ mājās. "Es uzskatu, ka nesteigsimies ar
atgriešanu. Ir daļa cilvēku, kurus tagad labāk neatgriezt. Bez tam
viņi ir tur iekārtojušies, tur strādā, bet atbrauks viņi uz šejieni,
un te viņiem nekā nav. Viņš taču tikai vēl vairāk tiks sakaitināts!
Tur, kur skaidri redzama kļūda, ir jāatgriež, bet tādu ir simti, ne
desmitiem tūkstošu!"
Divi no desmitiem tūkstošu
Ilgu Šulcu, toreiz vēl Rīgas 2. vidusskolas 10. klases audzēkni Ilgu
Jendi un viņas brāli Dzintaru, Lauksaimniecības akadēmijas studentu,
24. marta vakarā varasvīri papūlējās sameklēt pat galvaspilsētā,
kur abi mācījās. Iemesls abu jauniešu izsūtīšanas uz Amūras
apgabalu vairāk nekā politiski nepieciešams. Kā nekā viņu tēvs
agronoms, saimniekodams Kārķu pagastā, bija kļuvis par ievērojamu
lauksaimnieku, savulaik no prezidenta Kārļa Ulmaņa rokām saņemdams
pat 300 latu lielu prēmiju par tautsaimniecības celšanu. Deportēja
arī mājās palikušo ģimeni, bet uz Tomskas apgabalu. Tikai pēc gada
Ilga un Dzintars sameklēja savējos un varēja viņiem pievienoties. Pēc
Staļina nāves no septiņiem Jendu ģimenes locekļiem mājās atgriezās
tikai pieci māte un vecāmāte palika Sibīrijas aukstajā zemē.
Savukārt sešgadīgo Jāni, nedaudz vecāko māsu Birutu un māti Melāniju
Mīli izsūtīja kā bagātā Mālpils pagasta "Kabatiņu"
saimnieka Kārļa Arvīda Ploriņa mantiniekus. Pats viņš tika
apcietināts jau 1944. gada decembrī un pazudis bez vēsts. Vēlāk izrādījās,
ka pēc nepilna gada miris. Savukārt Staļina nāve deva dzīvotgribu
slimajai Jāņa mātei. Kopā ar bērniem atgriezusies dzimtenē, viņa
nodzīvoja vēl trīs gadus.
Lielākais pārdzīvojums
"Man visgrūtāk bija morāli pārdzīvot pazemojumus vissmagākie
darbi, vismazākā samaksa. Man pašai bija salīdzinoši vieglāk, kā
ne kā - lauku meitene, pieradusi strādāt tēva mājās, bet pilsētniecēm
bija ļoti grūti. Piemēram, trauslajai balerīnai Laipniecei lika
barot teļus," atceras Ilga Šulca. Taču tūlīt arī uzsver, ka
morālie pāridarījumi stiprināja cīnīties gribu, vēlmi izdzīvot
un par spīti apstākļiem turpināt izglītību: "Kad nonācām
liellaivu būvētavas ciematā, 300 km no Tomskas, tur bija vakara
vidusskola. Iemācījos krievu valodu un pabeidzu 10. klasi tur. Vairāk
klašu vidusskolā viņiem nebija. Tad jau Staļins bija paspējis
nomirt, un mūs laida uz Tomsku mācīties. Izvēlējos medmāsu skolu.
Oktobrī mūs atbrīvoja, manējie aizbrauca mājās, bet es vēl
paliku, jo man diploms bija jādabū."
Toreiz vēl mazajam Jānim Ploriņam vislielākie pārdzīvojumi saistās
ar bada sajūtu: "Tie bija svētki, kad mamma varēja uzcept bliņas
tādas kā pankūkas no samaltām kartupeļu mizām un sēnalām.
Atceros, kā notika labības kulšana rudenī. Latviešu sievas redz, kā
graudi birst pelavās, un mēģina aiztaisīt visus caurumus ciet, bet
krievi neļauj un viņām pa purnu sola. Saka, pašas vēlāk vēl
paldies teikšot. Izrādījās, ka visu tīro labību aizveda prom, bet
pelavas deva kolhozniekiem par izstrādes dienām. Mans pienākums tad
nu bija sēdēt mājās un sijāt no tām graudus."
Silts gaišums aukstumā
"Sibīrijā pats labākais bija satikšanās ar 1941. gadā izsūtīto
latviešu inteliģenci - būvuzņēmēja Vaitnieka, "Aldara"direktora
Spilvas ģimenēm. Tur bija arī prezidenta Čakstes meita Maiga Šīrone,
pianiste, kas Tomskas slimnīcā mācīja mūziku slimiem bērniem un spēlēja
arī mums. Bija inženieris ķīmiķis Birkmaņa kungs, vīrs jau solīdā
vecumā, kurš mūs vienmēr uzmundrināja meitēni, turās! Un ar
tiem krieviem nedomājiet pīties! Brauksim mājās pie savējiem! Taču
viņš pats palika Sibīrijā dzīvot pie labas krievu ģimenes. Bija
atbraucis uz Latviju, apskatījies, ka te viņam neviena rada vairs nav
palicis, un aizbrauca atpakaļ."
Arī Jānim Ploriņam ir stāstījums par gaišuma brīžiem, lai gan zēnam
klājies grūtāk sādžā varējis tikai četras klases pabeigt, jo
nācies palikt kopā ar slimo mammu. Tāpēc "krievelēnam", kā
viņu saukāja dzimtenē, mācības latviešu valodā nācās sākt
tikpat kā no jauna. Tāpēc viņš ar lielu mīlestību piemin sava
rakstura galveno formētāju Mālpils skolotāju Annu Kerseli. Tomēr arī
Sibīrijā Jānim izdevās likt lietā iedzimtās mākslinieka dotības:
"Nu krieviem bija tā - ja svin svētkus, tad dienām ilgi, kamēr,
viesojoties pa riņķi pie katras brigādes ģimenes, noēsts un
nodzerts viss pa tīro. Mums tā rocība bija ļoti knapa, bet es iemācījos
dejot kā krievi un skaitījos "samij lučšij pļasun v ģerevņe"*.
Par uzstāšanos viesībās man deva ēst, ielika vēl kabatā kādu pīrādziņu
mammai un māsai. Bet ko tur slēpt cienāja mani, tādu puišeli,
arī ar "samogonku". Kad pārrados mājās, biju arī krietnā
šmigā, par ko mamma ļoti pārdzīvoja un bārās. Bet es viņu mierināju
un vilku no kabatas ārā pīrādziņus."
Ja nebūtu bijis Sibīrijas
"Ja mana dzīve nebūtu vardarbīgi izmainīta, droši vien būtu
izglītojies konservatorijā un kļuvis par profesionālu aktieri, nevis
tehnikumā izmācījies par celtnieku un gāzinieku un tā pelnījis
iztiku ģimenei. Taču no savas būtības jau paglābties nevar
ilgus gadus spēlēju pašdarbības teātrī, bet tagad Latgales priekšpilsētas
represētajiem rīkoju dažādus pasākumus. Jā, nupat Mālpilī tiek
atklāta manu gleznu izstāde. Es lepojos, ka tauta mani ir nosaukusi
par pasaulē vienīgo politiski represēto mākslinieku, bet Latvijas
Amatniecības kamera izdevusi amatnieka karti," saka Jānis Ploriņš.
Savukārt Ilga Šulca neslēpj, ka lepojas ar saviem senčiem, savu
ciltskoku. "No tēva vienpadsmit mazbērniem astoņiem ir augstākā
izglītība, arī manam dēlam Imantam," saka Ilgas kundze un
nedaudz skumīgi piebilst - nebijis Sibīrijā pavadīto gadu, arī viņa
noteikti būtu beigusi augstskolu tāpat kā visas viņas klases
biedres, kuras palika Latvijā. Toties tūlīt nopriecājas, ka palīdzējusi
medmāsas augstāko izglītību iegūt savai vedekliņai Sandrai, kad
bija jau piedzimuši abi bērni - Līva un Ģirts. Viņu dēļ vecāmamma
aizgājusi no darba Sarkanajā Krustā un ļāvusi mierīgi studēt
vedeklai. Ilgas kundzes vīrs jau aizsaulē, bet viņa ģimene saticīgi
dzīvo vīratēva celtajā Pārdaugavas mājā, un, kā šķiet, arī
jaunā paaudze lepojas ar savu ciltskoku. Ne velti Ģirts nebeidz atgādināt,
ka vecāmamma ir pati mīļākā un skaistākā. "Bet ar Līvu vispār
humors bija - viņai vajadzēja rakstīt domrakstu "Cilvēks, ar
kuru lepojos". Atnāk mājās un stāsta, ka rakstījusi par mani.
Saku, lai iedod izlasīt, jo interesē taču, ko tas meitēns tur sadomājis.
Bet viņa mani mierina, lai neuztraucoties tikai tā drusku esot
piepušķojusi ko klāt," smejas Ilga Šulca.
RB 24.03.2006
|