|
Augsti godātais
Caunes kungs,
Godātie Vēstures komisijas dalībnieki un locekļi,
Mīļie vēstures skolotāji,
Vēstures interesenti,
Dāmas un kungi!
23.augusts vēsturisks datums
viens no daudziem, kuru katram izglītotam latvietim vajadzētu zināt,
atcerēties un izprast, ko tas nozīmē. Vēstures skolotājam, itin drīz
atgriežoties darba gaitās un stājoties savas klases priekšā, ir
pusaudžiem vai pat pavisam jauniem bērniem jāstāsta par vēsturi kā
par vēstījumu cauri laikam, cauri gadiem, gadu desmitiem un gadu
simtiem, un par datumiem, kas šajā laika plūsmā iezīmējas ar kaut
ko, kas tos īpaši izceļ, ar tādiem datumiem, kas uz ilgu laiku pēc
tam nes smagas un tālejošas sekas simtiem tūkstošu un pat simtiem
miljonu ļaužu dzīvēs.
Bērnam un jaunietim šķiet, ka vēsture
ir sauss faktu virknējums, kaut kādi sveši vārdi un bezjēdzīgi
datumi, kurus būs jāspēj atcerēties, sēžot klasē eksāmena brīdī,
bet ne jau tā ir vēstures sūtība un ne jau tā ir vēstures būtība.
Labi izglītots jaunietis, kas beidz vidusskolu, manuprāt, lai kļūtu
par savas neatkarīgās un demokrātiskās valsts pilnvērtīgu,
darboties spējīgu pilsoni būs neizbēgami tāds, kuram patiešām ir
dziļa izpratne par to, no kurienes nāk viņš un viņa paaudze, no
kurienes nāk tā zeme un tā pasaule, kurā viņš tagad dzīvo. Vēstures
skolotājam tas ir liels izaicinājums, jo pagātne ir ļoti gara un ļoti
daudzu nozīmīgu notikumu pārpildīta. Skolotājs ir tas filtrs, caur
kuru tas viss iziet, kas ir vēsturnieku, rakstnieku un pētnieku
apkopots, izvērtēts un izsijāts, kas ir atlasīts un iztulkots no
bezgalīgi daudziem tīstokļiem, pergamentiem, manuskriptiem, kas glabājas
visas pasaules bibliotēkās un pat uz akmens un māla plāksnēm, visu
šo milzīgo informācijas daudzumu un bagātību. Vispirms radot bērnā
un jaunietī apjausmu, ka tāds pastāv, ka pasaule ir pilna ar informāciju
un ka pasaule pastāv jau ļoti sen, ļoti ilgus gadus un pa tiem gadiem
daudz kas ārkārtīgi interesants ir noticis.
Man šķiet, ka šis būtu otrais
izaicinājums, ne tikvien vēstures skolotājam, - palaist pasaulē savu
izglītoto audzēkni tādu, kas saprot un sajēdz, kas ir viņa valsts
un viņa tautas vēsture, ko tā nozīmē un ko tā mums sniedz kā
guvumus un kā zaudējumus, kā bagātības un kā izaicinājumus. Ne
tikai to, bet arī izpratni, ka tur ārā, kaut kur pasaulē daudzās un
dažādās vietās ir pieejams ļoti daudz informācijas, kas ir ļoti
saistoša un aizraujoša, un ka mūža garumā viņam būs ko darīt,
interesēties un turpināt sevi izglītot līdz savam pēdējam elpas
vilcienam. Mēs zinām ļoti daudzus ļaudis, kas 90 gadu vecumā nolēmuši
iegūt bakalaura grādu, un to iegūst. Arī to ir iespējams darīt. Mācīšanās
process nekad neapstājas, un, ja jūs saviem audzēkņiem spēsiet
iedvesmot ar šo zinātkāri, zinātgribu, kas viņos turpināsies mūža
garumā, tad jūs tiešām būsiet labu darbu paveikuši. Un jums nebūs
jāraizējas par to, ka vienā vai otrā stundā būtu varēts vairāk
vielas iespiest iekšā, varbūt vairāk likt viņiem atkārtot un apgūt,
kaut arī tas ir būtiski.
Atgriezīšos pie jūsu lomas kā
filtra. Tā ir jūsu atbildības nasta, un tā guļ uz jūsu pleciem, jo
pretēji totalitārām sistēmām, kur nevar būt runas par kādām atkāpēm
no skaidri iezīmētas līnijas un ciešas, paklausīgas, aklas turēšanās
pie rokasgrāmatām, ideoloģiskiem formulējumiem un izskaidrojumiem,
šobrīd nu jau vairāku gadu garumā vēstures skolotāji, man šķiet,
dažkārt jūtas pat dezorientēti materiālu pārbagātības, laika trūkuma
dēļ, kas viņiem ir to apgūšanai, kas tagad tiešām ir kļuvis grūtāks,
jo ir vieglāk paņemt, izlasīt oficiāli aprobētu tekstu un vienkārši
atstāstīt to saviem skolēniem, likt viņiem to izlasīt un pārbaudīt,
ka viņi to ir iemācījušies vairāk vai mazāk precīzi un pilnīgi.
Tas jau pie jebkura mācīšanās procesa, protams, ir viena no tā daļām.
Bet jums ir arī izvēles brīvība, un ir šie pētījumi, ko veikusi mūsu
Vēsturnieku komisija, ir lieli, biezi vēstures sējumi, ko profesors
Dunsdorfs, Švābe un citi publicējuši visus tos gadus, kad Latvijai
bija divas kopienas šeit, Latvijā, un citur pasaulē. Materiālu
ir daudz, bet tikpat daudz ir vēl neizpētīta un neskaidra.
Vēl, man šķiet, būtisks vēstures
skolotājam kā trešais galvenais uzdevums būtu nākt ar savu
sniegumu, devumu, lai palīdzētu audzēknim izveidoties par lojālu
savas valsts pilsoni, un tas nav maz prasīts. Lojalitāti nevar iepotēt
kā pretestību pret kādu slimību, to nevar ieliet mutē ar karoti un
sagaidīt, ka tieši tā tas tiks arī pieņemts. Man šķiet, ka
lojalitāte izaug no izpratnes. Izpratne, savukārt, var rasties tad, ja
uz notikumiem, kas ir bijuši sarežģīti, pretrunīgi, konfliktu
pilni, zaudējumu, sāpju un ciešanu pilni, mēs spējam raudzīties
reizē ar līdzjūtību un iejūtību, bet arī ar to distanci, ko prasa
laiks, un ar to distanci, ko prasa līdzsvarota attieksme, pagātni izvērtējot.
Latvijā tas ir īpaši nopietni, jo Latvijai esot tik ilgus gadu
desmitus nelikumīgi iekļautai citā valstiskā un varas struktūrā,
pakļautai sistemātiskai ideoloģiskai, varētu teikt, oficiālās līnijas
sludināšanai, ir ļoti pretrunīgi pagātnes vērtējumi. Jo ir ļaudis,
kas, piemēram, Otrā pasaules kara laikā ir stāvējuši frontes pretējās
pusēs. Dažreiz ir cīnījies brālis pret brāli, dvīnis pret dvīni,
tēvs pret dēlu. Citreiz tie ir bijuši dažādu tautu pārstāvji.
Ja raugāmies vēsturē uz iepriekšējiem
gadsimtiem, tad liecības par to, kas ir Latvija un latvieši, citu acīs
ļoti bieži vispār nefigurē. Arī tie, kas valdīja šajā zemē ar
vislielāko nicināšanu un ar mazu interesi izturējās pret
pamattautu, kas šeit dzīvoja un kuras darbs un sviedri kā nekā atļāva
viņiem nodrošināt visu viņu varu, uzbūvēt viņu pilis un muižas,
un būt tiem, kas viņi bija. Dainas ar lielu ironiju to ļoti labi
saprot.
Mūsu vēsture tāpēc sastāv ne tikai
no rakstītām liecībām, jo tās aiz sevis atstāj parasti pie varas
esošās struktūras. Mums ir arī šī ļoti nopietnā pieredze par vēsturi,
kuru pārdzīvo tauta, kas dzīvo savu dzīvi, krāj savu gudrību, krāj
savus priekus un bēdas, un nodod savu izpratni par tām nākamajām
audzēm mutvārdu ceļā, bez ierakstiem, bez vēstures zīmēm. Bet viņu
mūžs un viņu dzīve arī ir svarīgi. Ja viņi ne vienmēr hronikās
ir pierakstīti un piefiksēti, tad tomēr viņi bija, viņi dzīvoja,
un tie bija mūsu senči.
Daudziem, kas tagad Latvijā dzīvo,
senči nāk no citas puses, ar citu pārliecību un mērķi. Ja mēs
modernā, plurālistiskā sabiedrībā visi gribam dzīvot kopā, veidot
demokrātisku valsti, kur cilvēks vispirms jūtas kā savas valsts
pavalstnieks, kā šīs civilizācijas loceklis, kur viņš kā pilsonis
piedalās ar pilsoniskām tiesībām un pienākumiem, tad mums ir jāpieiet
ar īpašu rūpību un iejūtību arī pret visiem personiskiem pārdzīvojumiem
un ģimenes pārdzīvojumiem, kas var būt ļoti krasi atšķirīgi.
Tamdēļ man šķiet, ka vēstures skolotājiem būtu arī ļoti
nopietni jādomā par to, ka viņu audzēkņi spētu painteresēties
katrs par savas dzimtas likteni kā zināmu vēsturisku notikumu līdzdalībnieki
un liecinieki, kas varētu liecināt paši par savas dzīves un mūža
pieredzi, skolā citiem stāstīt un stāstīt varbūt no atšķirīgiem
viedokļiem. Jaunietim tad būtu tas smagais darbs mēģināt to visu
savest kopā, un skolotājam kā ceļvedim, mentoram palīdzēt to
visu saprast un izskaidrot, nonākot pie kaut kāda visiem pieņemama
gala slēdziena. Šis darbs ir smags, bet, man šķiet, ļoti aizraujošs
un saistošs, un rezultāti ir ļoti svarīgi tāpat kā 23.augusts
viena diena, divi paraksti, viens papīrs un pielikumi nesa tik smagas
sekas tik daudziem miljoniem un tik gariem gadu desmitiem Eiropas
kontinenta dzīvē.
Viss, ko jūs kā skolotāji darāt,
atstāj ļoti dziļu iespaidu uz jūsu audzināmajiem, piemēram, tas
cik dziļi viņos kā cilvēkos ienāks šī mūsu ceturtā dimensija,
ne tikai telpa, bet arī laiks, šis dziļums, kas nāk no izjūtas un
sapratnes par to, kas pagātnē ir noticis. Man šķiet, ka tieši šī
izjūta ir tā, kas atbrīvo cilvēku no pagātnes nastas, jo nav tā,
ka brīvi varam doties nākotnē, domāt par saviem mērķiem, cerībām
un to piepildījumu, aizmirstot visu nepatīkamo, paslaukot to zem tepiķa,
un tad it kā ar atvieglotu un drošu sirdi dodoties tālāk. Nebūt nē.
Psihologi ir sen atklājuši, ka neatrisināti konflikti, pat tādi, kas
no pašas agrākās bērnības gruzd cilvēka zemapziņā, var vilkies līdzi
visa mūža garumā un radīt ļoti daudz ciešanu un grūtību viņa dzīvē.
Bet tautām ir gluži tas pats arī tautām ir bijušas savas
traumas, pārdzīvojumi, arī tās ir jāspēj vilkt dienas gaismā, aplūkot
ar skaidras apziņas kritisko prātu un beigās nonākt pie secinājumiem,
kas būtu gan sakarīgi, gan loģiski, bet tajā pašā laikā arī
emocionāli iejūtīgi un cilvēcīguma apņemti.
Vēsture nedrīkst būt tā augstākā
ideja, kas nepazīst cilvēka žēlumu. Jebkurai augstākai idejai ir jābūt
iemiesotai cilvēkos un cilvēciskos cilvēkos. Arī tas ir jūsu
izaicinājums - lai jūsu mācītais priekšmets būtu kā mudinājums jūsu
audzēkņiem izvairīties no pagātnē redzētām kļūdām. Izprast,
kas iepriekšējo paaudžu gan vispārējo publiku, gan vadošās personības
ir novedis pie šāda vai citāda lēmuma, un tad pašiem ar visiem spēkiem
censties savu pasauli un savas tautas nākotni padarīt pēc iespējas
labāku.
Es novēlu jums, lai jūsu pašu vēstures
stundas būtu tādas, kādas man bija laime piedzīvot no savas vēstures
skolotājas, kad bērns tās gaida ar nepacietību un jūtas vīlies,
kad atskan zvans, un var tikt ārā no klases kā no cietuma kameras. Es
novēlu, lai jūs saviem audzēkņiem spētu arī parādīt, cik ļoti vēsturi
var atdzīvināt ar literatūru, ar vēstures romāniem, filmām, ar
internetā atrodamo informāciju, ar enciklopēdijās pieejamām ilustrācijām.
Es novēlu, lai jūsu rokās un caur jūsu stāstījumu vēsture jūsu
audzēkņiem kļūtu dzīva, aizraujoša, audzinoša un, jā, arī
patriotismu veidojoša, tāda, kur cilvēks saprot šī ir mana
zeme, šī ir mana tauta, tā ir viņas vēsture, kāda nav nevienam
citam. Laba vai slikta, spoža vai necila, tā ir un paliek mana vienīgā,
tā ir mūsu, un tamdēļ man tā šajā zemē dzīvojot ir īpaši nozīmīga.
Pārējais viss jau tad ir tehnikalitātes, bet, protams, arī tās ir
ļoti svarīgas un par tām, protams, ir daudz vēl jārunā.
Paldies, ka esat šeit pilī, paldies,
ka esat gatavas un gatavi par šiem jautājumiem interesēties un runāt.
Paldies jums visiem, ka esat, ka mācāt mūsu bērnus, jo kur viņi būtu
bez jūsu padoma un bez jūsu darba? Lai sekmīgs jaunais mācību gads!
Latvijas Valsts prezidenta kanceleja
|